logo

En sade haliyle söylemek gerekirse logonuz, sizin imzanızdır. İmzanızın, bizzat kimliğinizle şekil bulmuş halidir. Onun için harf, simge ve çizim ya da ikisinin (Çizim ve harf) bulunduğu logo, kurumsal kimlik için önemlidir. Oluşturulan ya da seçilen logo sayesinde dünyaya kendinizi daha rahat ve kolay bir şekilde tanıtma imkanı bulunabilir. Sizi yansıtan bir tasarım ile rakiplerinizden ayrışmak ve bilinirliğinizi çok daha sağlıklı gerçekleştirebilme şansınız olabilir. Logonuzdaki sanatsallık ve yaratıcılık ise hedeflenecek kitleyi doğrudan etkilemektedir.

 

Kurumsal Kimliğin Önemi

Ünlü markaların logolarını örnek alırsak, hepsinin ortak özellikleri, “Sade, az sayıda renk, okunurluğu kolay ve anlaşılabilir” olmalarıdır.

 

Piyasa genelinde ağırlık oluşturmak ve söz sahibi olmak için iyi bir imaj yakalanması gerekir. İmajın da belki de ilk adımını logo oluşturmaktadır. Yıllar içinde değiştirilmemiş logolar, sektör içinde en çok bilinir ve söz sahibi olmuş firmalar olarak yer almışlardır. Sürekli değiştirilen ya da yanlış seçilen logo ise dönüşüm sırasında maliyetleri arttırarak, kuruma zararlar vermektedir.

 

Tasarımınız; yaptığınız işi, faaliyet alanınız ve kaliteniz hakkında bilgilendiricidir. İyi tasarlanmış bir görsel, kurum için referans olup, yüzlerce kelime yerine de geçebilir. Tamamen özgün olan logo ya da amblem, o kurumun özelliğini ortaya çıkararak diğer şirketlerden ayırır. Bu farklılık da mal ve hizmet alımı öncesi prestij faktördür. Bir şirket kendisini çok iyi yansıtan logoya sahip olduğunda, markanın büyümesi daha kolay olacaktır.

 

Logo kurumsal kimliğinizin bizzat bedenidir. İyi bir logo, bir firma için en akılcı ve getirisi olan yatırımdır. “Kaliteli hizmet veren bir firmanın kaliteli bir logosu olmalıdır” anlayışına dünyanın tüm kurumsal başarı öykülerinde rastlarız. Her yerde kullanabileceğiniz bir kimlik ögesi olup şu özellikleri taşımalıdır:

 

  • Akılda kalıcı,
  • Sektörde benzersiz,
  • Maksimum bilgiyi minimum sürede veren,
  • Mümkün olan en geniş kitle tarafından algılanabilen,
  • Renk, biçim gibi özellikleriyle firmanızın hizmet ve ürünleriyle ilişkili olan,
  • Firmanızın “ruhunu” yansıtan, somutlaştıran,
  • Bütün yüzey ve boyutlara sorunsuz uygulanabilen,
  • Farklı yüzey ve medyalara uygulanması aşırı masrafa yol açmayan,

Logonun Marka ve Markalaşma için Önemi

Logo, şirketin kimliğini yansıtan önemli görsel öğedir. Logo tasarımı, şirketlerin/markaların kişiler tarafından akılda kalmasını ve algılanmasını sağlar. Bu bakımdan logo bir şirketin kurumsallığına, vizyonuna uygun tasarlanmalıdır. Ayrıca, şirketin hitap etmek istediği hedef kitleye, marka ve şirketin ilk izlenimini bıraktığı etkili bir tanıtım aracıdır.

 

Profesyonel düzeyde tasarlanmış logo, insanların aklında etkileyici bir imaj bırakmalıdır. Böylece logoyu herhangi bir yerde gören müşteri, markayı hatırlar.

 

Bir logo göz yormadan, karmaşık bir tasarım içine girmeden sadece ve anlaşılır biçimde olmalıdır. Fazla karmaşık karakterler ve şekillerden oluşmamalı aksine kolay okunabilir olmalıdır. Çünkü ilk bakışta kolay algılanabilir ve ayırt edici olmalıdır. Şirketinizin hizmet verdiği sektörde renkler, desenler, şekiller ve tipografiler kullanılması size büyük artılar kazandıracaktır.

 

Şirketlerin imzası olarak tanımlanabilir, çünkü şirketin yaptığı her iş bundan sonda o logo ile anılacaktır. Şirket kimliği üstlendiği için, ne kadar iyi bir logonuz varsa o kadar iyi bir imaj ve görüntünüz var demektir.

 

Gelişen bilgisayar teknolojisinin getirdiği grafik tasarımı ile artık günümüzde çok daha kaliteli, özgün ve şirketlerin amaçlarına uygun logolar tasarlanmaktadır.

 

Logo tasarımında dikkat edilmesi gereken ayrıntılar:

 

Sadelik

Her şeyden önce logo sade olmalıdır. Karmaşık, kalabalık ve düzensiz logo tasarımları dikkat çekmez, aksine daha çok dikkat dağıtır.

 

Renk

Fazla renk kullanılan logolar algıyı karıştırdığı için akılda kalmayı zorlaştırır. Az renklerin kullanılması maliyeti düşüreceğinden de avantaj sağlar. Logolarda en fazla 2 ya da 3 renk kullanılmalıdır.

 

Oranlar

Logo kullanılacağı her alanda farklı ebatlarda kullanılacağından her ebatta iyi görünecek bir orana sahip olmalıdır. Logo ebadıyla değil, oranlarıyla sabitlenmelidir.

 

Yazı karakterleri (Tipografi)

Logo hazırlarken farklı yazı karakterleri ve stilleri kullanılabilir. Ancak hem yazı dengesi, hem harf stili şirketin ya da markanın hizmet ettiği sektöre uygun değilse kötü etkiler yaratabilir.

 

Uygulama

Bir logo uygulama alanlarına göre tasarlanmalıdır. Uygulama alanları ve teknikleri düşünülmeden tasarlanan logonun kullanımında çok büyük zorluklar çıkabilir.

 

Özgünlük

Tasarım yaparken en dikkat edilmesi gereken ayrıntıdır. Logo, temsil ettiği şirketi / markayı ve sektörü iyi anlatmalı. Her sektörün kendiyle bütünleşmiş renk ve sembolleri vardır. O yüzden tasarlanan logonun rakiplerin logosunu çağrıştırmaması gerekir.

 

Profesyonel Bir Logo, Marka İmajını Değerli Kılar

Farklı ve profesyonel bir logo, markaların diğer şirketlerle rekabet etmesine oldukça yardımcı olur. Ayrıca logo, şirketin marka hedefi ve temel değerlerini de yansıtmakta kolaylık sağlar. Profesyonel olmayan logolar, şirketlere oldukça fazla müşteri kaybettirebilir.

 

Şirketler İçin Logo Tasarımı Neden Bu Kadar Önemli?

Bir marka logosu, görsellikten çok daha fazla şey ifade eder. İsminizi tanıtmak için logo olmazsa olmazdır. Örneğin; Apple deyince aklımıza yarım elma, Nike deyince aklımıza tek tik geliyor. Bu da firmalar için oldukça önemli.

 

Şirket sahibi tarafından yapılmış logolar, başlangıç aşamasındaki şirketler için oldukça yaygın olsa da uluslararası bir şirket, bunun için kesinlikle bir grafik tasarımcıyı işe alır. LogoBigBang olarak adlandırılan logolar, grafik tasarımcılar tarafından oldukça kaliteli ve değerli görülür.

 

Logo Tasarımın Önemi Nedir?

Logo Tasarımın Önemi Nedir? Firmanızın faaliyeti ne olursa olsun, kurumsal kimliğinin oluşabilmesi için bir “logo” şarttır. Özellikle son zamanlarda amblem kavramı ile sıklıkla karıştırılan logo veya logotype aslında, ürünleri, hizmetleri veya firmaları birbirinden ayırt edebilmek için yaratılan ve firmanın kimliği ile bütünleşen bir harf ve simge bütünlüğüdür. Amblem ilk kullanılmaya başladığı yıllarda, özellikle okuma yazma bilmeyen kişilerin firma isimlerini ayırt edebilmeleri için sadece görsel karakterler kullanılarak hazırlanırken, bugün logo hem harf hem de kurum kimliğini belirtici özelliklerde olan görsel simgeler kullanılarak hazırlanmaktadır.

 

Kurumsal kimlik, bir firmanın temsil edilme biçimlerinin tümüne verilen addır ve firmanın sektördeki varlığını ve bilinirliğini güçlendiren, bir firmayı rakiplerinden ayıran, reklam ve tanıtım alanında ise firmanın yüzünü oluşturan en önemli tanıtım aracıdır. Firma kurulurken iyi hazırlanan bir kurumsal kimlik çalışması, kurumun markalaşmasına ve kısa sürede tanınmasına yardım eder, rakiplerinin bir adım önüne geçmesini, firmanın ürün ve hizmetleri konusunda potansiyel ve var olan müşterilere doğru bilgi aktarılmasını  sağlar. Kurumsal kimlik oluşturulurken en önemli aşama ise; logo tasarımlarıdır. Logo tasarlanırken firma ve logo tasarım ajansının çok dikkatli çalışması, tutarlı, şirketin özelliklerini yansıtacak ve iyi düşünülerek hazırlanmış logolar kullanılmalıdır.

 

Logo hazırlatmak ve kullanmak için firmanızın büyüklüğü veya küçüklüğünün bir önemi yoktur. Hazırlanan logo, firmanızın bundan sonraki kurumsal kimliği olacağından, logo tasarlarken konusunda uzman bir kuruluşla çalışmanız, size her zaman başarılı bir yatırım getirisi olarak geri dönecektir. Bugün büyük firmaların ancak 40-50 yıl geçtikten sonra logo değiştirdikleri ve eski logolarını taşıyan ürünlerin de özel tasarımlarla sınırlı miktarda tekrar satışa sunulduğu düşünülürse, logo çalışmasının önemi daha da anlaşılır hale gelecektir.

 

Logo tasarlanırken, firmanızın ismi için mevcut fontlar kullanılabileceği gibi, yepyeni bir tasarım da yapılabilir. Ancak özellikle el yazısı fontlarının baskıda okunamadığı ve çok karışık göründüğü unutulmamalıdır. Bu noktada özgün olmaya çalışarak, logonuzda değişik font kullanmak, akılda kalıcılık bakımından zararlı olabilir. Aklınıza gelebilecek her yerde kullanabileceğiniz firmanızın logosu; sade, akılda kalıcı, hiç bir benzeri bulunmayan ve özellikle aynı sektördeki benzer firmaların logoları ile hiç bir çağrışım yapmayan, firmanız ve faaliyet alanınız hakkındaki maksimum bilgiyi ilk bakışta verebilen, potansiyel müşterileriniz dışında da geniş bir kitle tarafından kolaylıkla anlaşılabilen, olabildiğince az renkten oluşan ancak bu oluştuğu renklerin firmanızın hizmetleri veya ürünleri ile bağlantısı bulunan, firmanızın mottosunu, vizyonunu ve ruhunu yansıtan bir logo olmalıdır. Logonuzun pek çok yerde uzun yıllar boyunca kullanılacağı düşünülürse, her çeşit baskı ve kesim tekniğinde aynı kalitede görünmesi, çok küçük basıldığında yazıların ve simgelerin kaybolmaması, çok büyük basıldığında da dağınık olduğu izlenimi vermemesi, dolayısıyla her yüzeyde ve her boyutta açıkça okunabilir olması, ayrıca renk itibariyle de değişik baskı teknikleri kullanıldığında firma açısından çok da maliyetli olmaması gerekir. Bu nedenle, logo tasarlanırken, günümüzde vektörel çizim teknikleri kullanılır. Vektörel çizimlerde küçültme, büyültme ve baskı kalitesi açısından logo için hiç bir problem oluşmaz, detaylar kaybolmaz.

 

Logonuzu tasarlarken dikkat etmeniz gereken bir konu da; zaman, zaman logonuzu siyah-beyaz renklerde de kullanmanız gerekeceğidir. Logonuzdaki renkler, siyah-beyaz baskı yapıldığında da göze hoş görünmesi gerekir. Dolayısıyla logonuzda en fazla 3 renk kullanılması yerinde olacaktır. Ayrıca sticker olarak kullanıldığında veya otel veya hastane gibi mekanlarda, cama tasarım yapıldığında logonuz değişik açılardan bakıldığında tersten görünecektir. Ters görünen logonun da en az düz logo kadar anlaşılır olması gerekir.

 

Bunların dışında bir logo, her ne kadar tasarımcısının eseri olsa da, firmaya aittir. Dolayısıyla firmanızın ürün ve hizmetlerini yansıtması gerekir. Örneğin firma olarak klasik bir yapınız ve duruşunuz varsa, ürünleriniz mekanik-teknik ürünlerse veya sunduğunuz hizmet vip müşteriler ile çalıştığınız bir araç kiralama hizmeti ise, sadece moda diye hazırlanan çok uçarı bir logo, firmanızın ismi için seçilen font karakterleri dahil, firma kurumsal kimliğiniz ile asla bağdaşmayacaktır. Yine eğer eğlence veya turizm sektöründe faaliyet gösteriyorsanız, sattığınız ürünler gençlere yönelik ürünlerse ağır bir logo çalışması ve klasik font karakterleri yersiz kalacaktır. Dolayısıyla logo tasarımı yaptığınız firma ile bire bir çalışmanız, firmanızı, faaliyetleriniz ve ne istediğinizi çok açık bir şekilde belirtmeniz, sonradan istenmeyen sonuçlar doğmasını da engelleyecektir. Çünkü bir logo tasarlamak, uzun süreler ve çalışmalar gerektirir. Tasarımcının sizi, sizin de tasarımcıyı anlamamış olmanız, bütün emeklerin boşa gitmesine neden olacaktır.

 

Eğer ithal bir ürün pazarlayan bir firmaysanız, ürünü ithal ettiğiniz ülkenin renklerini veya simgelerini logonuzda kullanmadan önce iyi araştırma yapmanız gerekir. Bazen herkes tarafından o ülkenin sembolü olarak bilinen simgeler, aslında komik veya alaysı anlamlar içerebilir. Ya da Türk bayrağı örneğinde olduğu gibi, logonuzun her yerde kullanılacağı düşünülürse, ürününü ithal ettiğiniz firma, bayrağını veya bayrağının renklerini bir bardak altlığı üzerinde görmek istemeyebilir.

 

Logo tasarlarken aslında üzerinde durulması gereken en önemli nokta; logonun özgünlüğüdür. Örneğin bankacılık sektöründe hemen, hemen her bankanın simgesi haline gelmiş renkler vardır. Sizin, özgün olsa dahi bu renkleri kullanarak hazırlatacağınız bir logo, farkında olmadan rakip bankanın reklamını yapmanıza neden olacaktır. Aynı şekilde tekstil ürünleri satıyorsanız, logonuzun rakip firmanın renkleri ile benzerlik göstermesi, müşterilerinizin yanlışlıkla rakip mağazaya girmesine ve dolayısıyla sizin müşteri kaybetmenize neden olabilir. Uluslararası nakliye sektöründe faaliyet gösteren bir firmaysanız, küçük ya da büyük rakipleriniz tarafından sıklıkla kullanılacak olan dünya resmi, siz tasarım ajansı ile birlikte logo üzerinde uzun çalışmalar yaparak yüksek maliyetlere katlanmış olsanız bile, benzer firmalardan ayırt edici özellikte bir logonuz olmayacaktır.

 

Logo tasarım firmaları tarafından logolarda en sık kullanılan karakter çeşidi; logoya basit ve güçlü bir ifade sunan sans serif karakterli logolardır. Bunun dışında geleneksel olmayan karakterli logolar, yeni tipografik karakterli logolar, kaligrafik karakterli logolar, karmaşık karakterli logolar, sadece numaralardan oluşan logolar, belli bir merkezi olmayan gölgeli ve katmanlı logolar, agresif, uçarı ve kırılgan karakterlerden oluşan logolar, tek veya çok karakterden oluşan logolar ve kombinasyon tipi karakterlerden oluşan logolar, firmanızın kurumsal kimliği ne göre kullanılacak logo karakter çeşitleridir.

 

Logo tasarımı, firmanız kurulurken yani henüz faaliyete geçmeden yapılmalıdır. Sonradan logo değiştirmek veya tasarlamak, size çok daha pahalı bir reklam ve halkla ilişkiler faaliyetine neden olacaktır. Logo tasarımı yapan şirketler; reklam ajansları ve grafik firmalarıdır. Logo tasarlanırken reklam veya grafik tasarım ajanslarında, önce firmanızın ihtiyaçları ve istekleri değerlendirilerek, logo tasarımında bir ana fikir oluşturulur ve projelendirme aşamasına geçilir. Bir süre sonra hazırlanan örnekler, firmanıza sunum yapılarak değerlendirmeye sunulur. Tarafınızdan beğenilen logo üzerinde duruş açısı, kaydırmalar veya hizalamalar gibi çeşitli tasarım alternatifleri değerlendirilir ve tekrar değerlendirmenize sunulur. Son rötüşlar yapıldıktan sonra logo çalışması tamamlanır ve baskıya geçilir. Reklam ajansları size, markanızın adı ve sloganınız konusunda da yardımcı olacaktır.

3 Şubat 2019, Ankara